Het Noord-Hollandse Number 1 Catering bestaat al ruim dertig jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een van de grootste cateraars van Nederland. Het bedrijf biedt iedere opdrachtgever een plan op maat. “Wij kunnen 250.000 gasten per dag van kwalitatieve en smaakvolle producten voorzien.”

Of het nu gaat om evenementencatering, beurscatering, stadioncatering, circuitcatering of partycatering, Number 1 Catering is op tal van fronten actief. Met maar liefst 312 succesvolle evenementen in 2018, kijkt directeur Maayk de Poorter dan ook tevreden terug op het afgelopen jaar. “Het was het jaar waarin alles samenkwam. Bestaande projecten hebben we met succes afgerond en daarnaast hebben we veel nieuwe projecten kunnen toevoegen aan onze kalender. Ook wat betreft de diversiteit binnen ons assortiment en het ontwikkelen van nieuwe concepten hebben we mooie stappen gemaakt.”

“De vaste gezichten van ons personeel zijn enorm waardevol. Ze vormen een herkenbaar aanspreekpunt en dat zorgt voor rust.”

Een van de factoren die heeft bijgedragen aan het succes zijn de medewerkers, aldus De Poorter: “Wij hebben een relatief jong team. Ik ben zelf 46 en al twintig jaar onderdeel van het Number 1-team. Veel van onze vaste medewerkers zijn een stuk jonger, maar werken gemiddeld toch alweer ruim tien jaar bij ons. Die vaste gezichten zijn enorm waardevol. Enerzijds vormen ze een herkenbaar aanspreekpunt voor onze vaste opdrachtgevers, wat voor veel rust zorgt, anderzijds kunnen ze nieuwe, jonge aanwas begeleiden en opleiden.”

Feyenoord, Utrecht & De Toekomst

Nieuwe mensen zijn hard nodig, want er komen ieder jaar tussen de vijf en vijftien opdrachten bij voor Number 1. Dat zijn nieuwe evenementen van huidige opdrachtgevers, maar ook klussen van nieuwe organisaties. Tot de evenementen waarvoor Number 1 nu reeds actief is, behoren Music On Festival, Emporium, Extrema België, Awakenings, Defqon, Dominator, Kingsland, de Nijmeegse Vierdaagse, Solar, Dance Valley, Loveland, Latin Village, Lowlands, Decibel, Mysteryland, New Horizons Duitsland, The Qontinent en de Vliegende Vrienden van Amstel LIVE!.

Daarnaast is Number 1 actief in de circuitcatering. De Poorter: “Wij zijn aanwezig op de twee grote circuits in Nederland. Zo verzorgen we tijdens de grote publieksevenementen een groot deel van de catering op het TT Circuit in Assen en op het circuit in Zandvoort, wat betreft food en drinks. In overleg met de organisaties plaatsen wij onze foodcourts en foodtrucks.”

“Tijdens een meerdaags evenement of circuitcatering ben je de hele dag aanwezig en dien je twaalf uur lang een uitgebreid assortiment te kunnen aanbieden.”

Sinds 2009 is Number 1 ook actief in de stadioncatering. Het bedrijf verzorgt de catering in het stadion van Feyenoord, FC Utrecht en op Sportcomplex de Toekomst. “Stadioncatering is een totaal andere tak van sport”, stelt De Poorter. “Tijdens een meerdaags evenement of circuitcatering ben je de hele dag aanwezig en dien je twaalf uur lang een uitgebreid assortiment te kunnen aanbieden. Bij een voetbalwedstrijd bedien je een halfuur voor aanvang van de wedstrijd de gasten, de piek ligt vervolgens in de rust en na de wedstrijd gaat de grootste groep al direct naar huis.”

Meedenken op alle fronten

Met het festivalseizoen in aantocht, maakt Number 1 zich op voor een uitdagende, drukke periode, vertelt De Poorter. “Soms zijn we in een weekend op meer dan tien plaatsen tegelijk aan het werk. Dan wordt catering bijna een militaire operatie die we tot in de puntjes voorbereiden. Wij kunnen 250.000 gasten per dag van kwalitatieve en smaakvolle producten voorzien.”

Opnieuw geldt dat de Number 1 crew hier een belangrijke rol speelt, aldus de directeur. “Wij beschikken over een eigen ploeg. Die kent de producten, en een deel van onze mensen is vooraf aanwezig bij overleg. Als crew ben je tenslotte een verlengde van de organisatie. Mede daarom kan ons personeel zich verder ontwikkelen via verschillende cursussen, met als onderwerpen onder meer BHV, Heftruck, HACCP en allergenen.”

In overleg met de organisatie zet Number 1 Catering desgewenst specialistische cateraars in. De Poorter: “Neem pannenkoeken bakken. Die expertise hebben we niet in huis, dus daar gebruiken we specialisten voor. Hetzelfde geldt voor sushi. Daarnaast werken we samen met de Burgerij voor de hamburgers, en laten we ons door chefkoks bijspijkeren en adviseren over smaken.”

We geven op unieke wijze invulling aan de totale foodcatering.

Number 1 denkt bovendien op alle fronten mee. De Poorter: “Dat doen we door op een unieke wijze invulling te geven aan de totale foodcatering. De inrichting en aankleding van de foodstands vinden wij net als onze opdrachtgevers zeer belangrijk. De look & feel van onze foodstands, foodtrucks en concepten zorgen ervoor dat wij als cateraar echt een integraal onderdeel kunnen zijn van elk evenement. We hebben verschillende foodtrucks en streetfood huisjes, maar als een festival of event een bepaalde look & feel heeft dan passen we ons daar op aan.  We denken niet alleen mee wat betreft look & feel, maar ook met het assortiment, locatie van de stands en de op- en afbouw. Wij zorgen dat alles goed voorbereid is, zodat we de organisatie volledig kunnen ontzorgen.”

Waar voor je geld

Uiteindelijk wil de bezoeker lekker eten. Het aanbod is voortdurend aan verandering onderhevig, merkt De Poorter: “Mensen geven steeds meer geld uit aan eten en drinken op evenementen. Ze zijn bereid om 7,50 euro of in sommige gevallen zelfs een tientje te betalen voor een hamburger, maar verwachten dan wel kwaliteit. En die leveren we. Of het nu vers belegde broodjes zijn, vegetarische burgers, pizza’s met verse toppings of biologisch gebakken friet, alles is vers en van hoogwaardige kwaliteit. Verder zijn we bezig met allergenen, glutenvrije producten, denken we na over bakken in olie zonder dierlijke vetten en ga zo maar door.”

“Maayk de Poorter denkt dat we pas aan het begin staan van duurzaam eten op festivals. “Er zal steeds minder vlees geconsumeerd gaan worden, waardoor vegetarische en veganistische producten automatisch in belang zullen toenemen. Naar disposables kijken organisaties eveneens steeds kritischer, wat weer tot een grotere inzet van biologisch afbreekbare materialen zal leiden. Tegelijkertijd zal de variatie alleen maar toenemen. De keuze in eten wordt steeds uitgebreider, bij zowel food als drinks. Bezoekers willen in alles wat ze consumeren kunnen kiezen én het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen. Dat bieden wij allebei.”